חדשות

זוהה גן המפקח על תפקוד חלבון הטאו במחלת אלצהיימר

הצטברות של חלבוני טאו קשורה ליותר מ-20 דמנציות והפרעות המוגדרות כטאופתיה | במחקר חדש נמצא כי חידוש החלבון מווסת הטאו הוא יעד מבטיח לפיתוח תרופות למחלת אלצהיימר

תאי עצב במוח עם מחלת אלצהיימר. אילוסטרציה

חידוש רמות החלבון TRIM11, מווסת הטאו, שיורדות אצל חולי אלצהיימר, עשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי והמוטורי של החולה. כך עולה ממחקר שתוצאותיו התפרסמו בשבוע שעבר בכתב העת Science.

חוקרים מבית הספר פרלמן לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה מצאו כי גן המקודד לחלבון המקושר לייצור טאו - חלבון מוטיב משולש 11 (TRIM11) - מדכא הידרדרות של מחלות ניווניות הדומות למחלת אלצהיימר אצל בעלי חיים קטנים, תוך שיפור היכולות הקוגניטיביות והמוטוריות. בנוסף, TRIM11 זוהה כממלא תפקיד מפתח בהסרת סבכי החלבון הגורמים למחלות ניווניות, כמו אלצהיימר.

מחקרים קודמים מצאו כי אחד הגורמים הראשוניים למחלות ניווניות נוירו-דגנרטיביות הוא סבכים נוירו-פיברילריים (NFTs) של חלבוני טאו (tau proteins), הגורמים למוות של נוירונים, מה שמוביל לתסמינים של אלצהיימר, כמו אובדן זיכרון.

בנוסף לאלצהיימר, הצטברות של חלבוני טאו ל-NFTs קשורה ליותר מ-20 דמנציות והפרעות תנועה אחרות, שמוגדרות כטאופתיה. עם זאת, לא היה ברור איך ולמה מתקבצים יחד חלבוני טאו ויוצרים את האגרגטים הפיברילריים המרכיבים NFTs בחולים עם מחלות אלו.

בפרסום המחקר על ידי אוניברסיטת פן אמר החוקר הבכיר, ד"ר שיאולו יאנג, פרופסור לביולוגיה של הסרטן באוניברסיטת פן: "לרוב האורגניזמים יש מערכות בקרת איכות לחלבונים המסירות חלבונים פגומים ומונעות קיפול שגוי והצטברות של סבכים כמו אלה שאנו רואים עם חלבוני טאו במוח של אנשים שסובלים מטאופתיה.

"עד עכשיו לא ידענו איך זה עובד בבני אדם, או מדוע זה נפגם אצל אנשים מסוימים ולא אצל אחרים. בפעם הראשונה זיהינו את הגן המפקח על תפקוד הטאו ויש לנו יעד מבטיח לפיתוח טיפולים למניעת והאטה של ​​התקדמות מחלת האלצהיימר והפרעות קשורות אחרות".

יאנג וצוותו גילו בעבר שחלבוני TRIM ממלאים תפקיד חשוב בבקרת איכות החלבון בתאי בעלי חיים. לאחר בחינת למעלה מ-70 TRIMs אנושיים, הם גילו של-TRIM11 יש תפקיד מרכזי בדיכוי צבירה של טאו. ל-TRIM11 שלוש פונקציות עיקריות הקשורות לבקרת האיכות של חלבוני טאו. ראשית, הוא נקשר לחלבוני טאו, במיוחד לווריאציות המוטנטיות הגורמות למחלות, ומסייע בהעלמתן. שנית, הוא פועל כ"מלווה" לטאו ומונע מהחלבונים להתקפל באופן שגוי. לבסוף, TRIM11 ממיס אגרגטים קיימים של טאו.

באמצעות בדיקת רקמות מוח שלאחר המוות של 23 אנשים שסבלו מאלצהיימר ו-14 בקרות בריאות מבנק הרקמות של המרכז לחקר מחלות ניווניות, הממצאים אומתו על ידי חוקרים ונמצא כי אכן רמות החלבון TRIM11 מופחתות באופן משמעותי במוח של אנשים עם אלצהיימר, בהשוואה לרקמות הבריאות בקבוצת הביקורת.

כדי לקבוע את התועלת הפוטנציאלית של TRIM11 ככלי טיפולי, החוקרים השתמשו בוקטור ויראלי הקשור לאדנו (AAV), הנפוץ בשימוש בריפוי גנטי, כדי להעביר את הגן TRIM11 למוח של עכברים. החוקרים מצאו כי עכברים עם פתולוגיות טאו שקיבלו את הגן TRIM11 הפגינו ירידה ניכרת בהתפתחות והצטברות של NFTs, והיו בעלי יכולות קוגניטיביות ומוטוריות משופרות בהרבה.

"לא רק שממצאים אלה אומרים לנו ש-TRIM11 יכול למלא תפקיד חשוב בהגנה על אנשים מפני אלצהיימר ומחלות דומות, אלא שאנו גם רואים שנוכל אולי לפתח טיפולים עתידיים שימלאו את החוסרים ב-TRIM11 אצל אנשים עם רמות נמוכות", אמר ד"ר יאנג. "אנו להוטים לבחון את האפשרות לפתח טיפולים גנטיים שיעצרו את התקדמות המחלה הנוירודגנרטיבית".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  טאו,  מחקרים,  דמנציה
תגובות
02.08.2023, 20:19

הלוואי שכך יהיה ונמצא צרי ומזור למחלת האלצהיימר הנוראית המוחקת כל צלם אנוש, וסבל רב למשפחה.