חדשות

על רקע קיצור התורנויות בפריפריה: הר"י ומרשם הכריזו על סכסוך עבודה

מתווה קיצור התורנויות בפריפריה אמור להתחיל ב-1.9 אך טרם הושגו הסכמות עם האוצר שיאפשרו את שימור הזכויות הסוציאליות של הרופאים שיום עבודתם יקוצר | במרשם מדגישים: "לא נסכים לדחיית המתווה ולא לפגיעה בשכר המתמחים"

רופאים מתמחים. אילוסטרציה

ההסתדרות הרפואית (הר”י) הכריזה בסוף השבוע (ה') על סכסוך עבודה בשל חוסר הסכמה על שכרם של הרופאים המתמחים ורופאים שעושים תורנויות בהתאם למתווה קיצור התורנויות שיחל בפריפריה ב-1 בספטמבר. המחלוקת, שעומדת על כמה מיליונים בודדים, עוסקת בתנאי השכר אל מול הקיצוץ בשעות העבודה ואם לא תיפתר, תוכל ההסתדרות הרפואית להכריז על שביתה ב-1 בספטמבר. כזכור, בחודש שעבר הכריזה הר"י על סכסוך עבודה בשל ביטול עילת הסבירות.

במקביל, גם ארגון המתמחים מרשם הכריז ביום ה' על סכסוך עבודה: "שבועיים לפני התחלת המתווה, טרם הצלחנו להגיע להסכמות עם האוצר שיאפשרו את שימור הזכויות הסוציאליות של אותם רופאים שיקצרו להם את משך יום העבודה. ה-1.9 כבר מגיע, קוראים לכל הנוגעים בדבר למצוא פתרון למשבר לפני שיתעוררו ויגלו שאין רופאים המעוניינים לעבוד בפריפריה!".

אי ההסכמה שנוגעת לתשלום עבור השעות שיקוצצו ועל יום המנוחה בתום התורנות, בין הר"י למשרד האוצר, עלולה לטרפד את מהלך קיצור התורנויות. משא ומתן שנערך לפני כשבוע, שנועד להסדיר את התשלום למתמחים שהתורנויות שלהם יקוצרו מ-26 שעות ל-21, לא נשא פרי. האוצר דורש לבטל את יום המנוחה שניתן לרופאים בסיום התורנויות ואילו ההסתדרות הרפואית דורשת שלא לפגוע בתנאיהם של רופאים שעושים תורנויות, המתמחים והרופאים המומחים.

במכתב ששלחה הר"י למנכ"לי האוצר והבריאות נכתב כי מדובר ב"פגיעה חד צדדית בתנאי עבודתם, זכויותיהם ורווחתם של הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים בפריפריה, לרבות בשעות עבודתם ושכרם, המוסדרים ומעוגנים מימים ימימה בהסכמים הקיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות הרפואית לבין המעסיקים, וזאת תוך ביצוע שינויים חד צדדיים מהותיים בתנאי עבודתם ושכרם של הרופאים הללו, תוך ניסיון להחיל מתווה עבודה חדש של קיצור שעות עבודת הרופאים המועסקים בתורנויות".

ד"ר ריי ביטון, העומדת בראש ארגון הרופאים המתמחים מרשם, טוענת כי ההסתדרות הרפואית בוחרת לבטל את קיצור המתווה ולא בהשבתה. "אמנם סעיף אחד בסכסוך העבודה שהכריזה הר"י עוסק בהגנה על השכר של המתמחים, אך כל יתר הסעיפים בו עוסקים בפירוט בסיבות לביטול הקיצור העלוב והמצומצם שהם דאגו לקדם".

לדברי ד"ר ביטון: "ההיתר, שעומד על 21 שעות וצריך להתחיל ב-1.9, עומד בעינו כבר חודשים ארוכים ונסוב סביב סוגית השכר שההסתדרות הרפואית צריכה להסדיר. גם עכשיו הם לא מצהירים כי פגיעה בשכר של המתמחים תגרור השבתה של בתי החולים אלא מחדדים שאם לא תהיה הסדרה של השכר, פשוט לא יהיה קיצור! לא נסכים לדחייה של המתווה ולפגיעה בשכר המתמחים. פגיעה בשכר זה קו אדום ואנחנו לא ניתן שיחצו אותו".

ד"רר ניצן עטיה, יו"ר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, אומרת כי “מתווה קיצור יום העבודה הינו צעד ראשון ומבורך בהפחתת העומס על הרופאים המתמחים ואנו מברכים על כך. יחד עם זאת לא נוכל לאפשר פגיעה בשכר של הרופאים המתמחים, על אחת כמה וכמה על רופאים בבתי חולים בפריפריה.

"בתקופה בה אנו נמצאים, כשרופאות ורופאים רבים שוקלים אם להישאר במערכת הבריאות הישראלית או לעשות רילוקיישן, ראוי היה שהמדינה לא תקטנן על זוטות ולא תנסה להכשיל את המהלך. אנחנו קוראים לאוצר לחזור בו מעמדתו ולאפשר למתווה לצאת לדרך בזמן ובהצלחה, תוך שימור תנאי הרופאים המתמחים".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  שכר רופאים,  ההסתדרות הרפואית,  ארגון מרשם,  חדשות,  סכסוך עבודה,  הסכם שכר,  ד"ר ריי ביטון,  ד"רר ניצן עטיה
תגובות

בהסתדרות הרפואית חברים כ 7000 מתמחים. כולם רופאים. במוטציה מרשם רשומים 600 חברים, שחלקם כלל אינם רופאים ( כולל גם סטודנטים וסטאזרים)
אז גם מרש"ם הכריזו על סכסוך עבודה. הם עדין לא הבינו שסכסוך עבודה יכול להכריז רק גוף יציג והם לא. לפי עקרון זה גם אני, ד"ר ישראל אייליג מכריז על סיכסוך עבודה ודורש מהנהלת דוקטור אונלי לפרסם את הודעתי זאת
למה דומה - עכבר (מרש"ם ) ופיל ( הר"י ) צועדים במדבר ואז העכבר מסתכל אחורה ואומר לפיל : תראה כמה אבק אנחנו עושים. טוב יהיה אם כול גוף יבין את גודלו ויכולתיו.