חדשות

החלה הרפורמה בהסדרי הבחירה: המבוטחים יבחרו היכן להתאשפז

קופות החולים לא יוכלו להגביל יותר את מתן הטיפול במוסד מסוים | בשירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחים גינקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי IVF, יוכל המטופל לבחור כל בית חולים ציבורי לקבלת שירות

בית חולים, מיטות אשפוז. צילום: פלאש 90

הרפורמה בהסדרי הבחירה, המאפשרת למטופלים לבחור את בית החולים שבו יקבלו טיפול, יצאה לדרך. החל מיום ו' (1.9) הורחבו הסדרי הבחירה באופן שישפר משמעותית את ההיצע, בדגש על הפריפריה.

בשירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחים גינקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית (IVF), יוכל המטופל לבחור את בית החולים הציבורי שבו יהיה מעוניין לקבל שירות, כפי שקורה כיום בתחום האונקולוגיה והלידות. טופס 17 יהיה שקוף ובו יפורטו למבוטח כלל המוסדות הרפואיים שהוא זכאי לבחור ביניהם.

עיקרי הרפורמה

ברפורמה נקבעו תנאי סף להסדרי הבחירה של קופות החולים עבור שירותים שניתנים בבתי חולים, וכן לגבי שירותי ניתוחים ואשפוזים המבוצעים בבתי חולים ובקהילה, המוגדרים ככירורגיה בינונית ומעלה.

לכל מטופל יוצעו עבור כל שירות ארבעה בתי חולים לכל הפחות, מתוכם שניים לפחות הם מרכזי-על ושניים לפחות הם בין ארבעת בתי החולים הקרובים ביותר גיאוגרפית למרכז הנפה שבה מתגורר המבוטח. בהודעת משרד הבריאות נכתב כי בפועל, רשימת ההסדרים שאושרה על ידו גדולה משמעותית מכך ותפורסם באופן ברור למבוטחי קופות החולים.

ארבעה תחומים הוחרגו מהסדרי הבחירה כך שבהם למבוטחים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחים גינקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית, וזאת לצורך עמידה בדרישות חוק ביטוח בריאות ממלכתי לעניין סבירות מתן השירותים ובשל המאפיינים הייחודיים של שירותי אלה. תחומים אלה נוספים להוראות הקבועות היום בתקנות, המחריגות ומצמצמות את הסדרי הבחירה במקרים של הגעה למיון (מלר״ד), שירות רפואי מתמחה במקרה של מחלה או מצב רפואי המצדיקים רמה מיוחדת של ידע וניסיון מקצועי, רצף טיפולי או מצבים רפואיים המחייבים טיפולים אינטנסיביים.

התחייבות הקופות לספקי השירות תינתן באמצעות טופס 17 "שקוף" עבור כלל השירותים, כך שבכל התחייבות שתונפק למבוטח עבור מוסד ספציפי יפורטו כלל המוסדות שנמצאים בהסדר הבחירה הרלבנטי לשירות, תוך ציון זכותו לקבל את השירות מכל אחד מהם. קישור לטופס ופרטי ההתחייבות יישלחו אל המבוטח במסרון ובהודעת דואר אלקטרונית.

הודעת משרד הבריאות המלווה את המהלך הדגישה כי "הרפורמה מיועדת לצמצום אי השוויון ופערים בנגישות לשירותים רפואיים, תוך עידוד תחרות על איכות ונגישות השירות למטופלים, באמצעות הנגשת מידע רלוונטי למטופלים והגדלת שקיפות הסדרי הבחירה.

"הסדרי הבחירה יאפשרו בחירה אמיתית של המטופל ויבטיחו מתן שירות על ידי הקופה באיכות, בזמן ובמרחק סבירים, תוך שמירה על הדגשים המקצועיים החשובים ליציבות ואיכות המערכת. ההסדרים החדשים יפורסמו באתרי הקופות וכן פורסם פירוט של ההסדרים והפורמט הנדרש לטופס השקוף".

שר הבריאות, משה ארבל אמר כי זהו צעד משמעותי בצמצום הפערים בשירותי הבריאות הניתנים לציבור. "היצע בתי החולים שיעמוד לרשות המטופלים יגדל, לצד שמירה על גמישות ניהולית של קופות החולים, שיחד עם זאת יעניקו לחברי הקופות אפשרות אמיתית לבחור היכן לקבל טיפול. צעד זה יעודד תחרות וישמור על האיתנות של מערכת הבריאות. אני מברך את שר הבריאות הקודם אריה דרעי שהחל עם כניסתו לתפקיד את המהלך במטרה להביא לשיפור הנגישות ואיכות הטיפול".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף כי "אנו יודעים כי הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים היא אחד ממנועי הצמיחה של המערכת הפרטית ולכן רפורמה זו נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים. אני מבקש להודות לקופות החולים, בתי החולים ולמשרד האוצר שהיו שותפים כולם בהובלת מהלך חשוב ומורכב זה, ושמו בצד את האינטרסים לטובת האינטרס הציבורי הרחב".

נושאים קשורים:  הסדרי בחירה,  בתי חולים,  שירותי בריאות,  קופות החולים,  טופס 17,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
04.09.2023, 18:16

סוף סוף !!
צעד חשוב לטובת החולים, ולשיפור השירותים.

07.09.2023, 18:35

מעניין כמה אנרגיה, יצטרך המטופל להשקיע בכדי לממש את זכותו ורצונו.