חדשות

בביה"ח ספרא לילדים טיפלו במקרה נדיר של מום בלב והצילו חיים

ניתוח יוצא דופן שנערך לאחרונה בביה"ח ספרא הציל את חייו של נער שסבל ממוצא חריג של העורק הכלילי השמאלי | המומחים מעידים: "מום ספציפי בתוך סל מומים נדיר בפני עצמו - לא נתקלנו באף מקרה כזה בספרות המקצועית"

מומחי המערך הקרדיולוגי בבית החולים לילדים ספרא במהלך הניתוח. צילום: דוברות ביה"ח

הקיץ שזה עתה נגמר הביא עימו לבית החולים ספרא לילדים שבמרכז הרפואי שיבא בין שאר האירועים והמקרים הרפואיים גם מקרה דרמטי שהיה עלול להסתיים באסון אך במקום זאת נגמר בהצלת חיים ובציון דרך רפואי יוצא דופן.

בתחילת חודש יולי האחרון, נער כבן 14 חש כאבים עזים בחזה במהלך אימון כדורגל והופנה אל מכון הלב לילדים בבית החולים ספרא. למרבה המזל, לאור אופי התלונות ובדיקות העזר שבוצעו כבר במלר"ד, עלה חשד שמדובר בנזק לשריר הלב, שסיבתו אינה ברורה.

בדיקת אקו לב שבוצעה במכון הלב לילדים חשפה את הסיבה הנדירה: התברר כי אספקת הדם לליבו של הנער אינה תקינה ומדובר במום מולד בעורק המספק דם ללב עצמו - מום בשם מוצא חריג של העורק הכלילי השמאלי (Anomalous origin of left coronary artery from right coronary sinus).

תפקידם של העורקים הכליליים לספק דם מחומצן לשריר הלב עצמו ובעיות בהם אופייניות בדרך כלל לגילאים מבוגרים יותר (מגיל 45 ומעלה). מצב של היצרות או חסימה של העורקים בבני נוער הוא נדיר, ומתרחש בדרך כלל במקרה של מוצא או מהלך לא תקין של אחד העורקים הכליליים.

הדאגה העיקרית נובעת מאפשרות של לחץ המופעל על העורק בעקבות מאמץ גופני מהמבנים שסביבו, דבר העלול להוביל לפגיעה בשריר הלב ואף למוות פתאומי, מסוג האסונות שלפעמים שומעים עליהם בחדשות בהקשר של נערים ונערות. במקרה של הנער המדובר, היה מדובר במום נדיר אפילו יחסית למקרים אלה.

ד"ר דוד משאלי, מנהל היחידה לכירורגיית לב ילדים בבית החולים ספרא לילדים, מספר על האבחנה יוצאת הדופן: "הנער נולד עם מום שבו המערכת השמאלית שמספקת את הדם כמעט לכל הלב לא התחברה למקום הנכון, אלא הועברה על ידי עורק שעבר בתך שריר הלב. מה שקרה הוא היצרות העורק בכל פעם שהלב התכווץ – דבר שהביא לבסוף לתסמינים דמויי התקף לב שגרמו לנער כאבים.

"המום הספציפי אצלו", אומר ד"ר משאלי, "זה מקרה פרטי בתוך סל מומים נדיר בפני עצמו, ואני לא ראיתי תיאורים של מקרה כמו שלו בספרות בכלל. זהו מום שאי אפשר לגלות מבעוד מועד אלא אם כן יש כאבים בחזה, ופעמים רבות הוא מתגלה מאוחר מדי, במקרה של מוות. היה לנער מזל גדול שכבר לרופא במלר"ד היתה האבחנה הראשונית המבריקה שאספקת הדם לעורק השמאלי אינה תקינה, אבחנה שאכן אושרה בבדיקות שערכנו".

ד"ר יואב בולקיאר, קרדיולוג ילדים בכיר במרכז הלב לילדים ומומחה בהפרעות קצב וקיצוב, מפרט על הבדיקות שבוצעו בנער: "המום בליבו של הנער התגלה כבר באקו לב הראשון, שהדגים את המוצא הלא תקין של העורק הכלילי השמאלי מצידו הימני של שורש האאורטה (אבי העורקים). לצורך השלמת האבחנה, הפנינו את הילד ל-CT אנגיו שהדגים באופן מלא את המוצא והמהלך הלא תקינים של העורקים הכליליים, שבוצע על ידי ישי ד"ר סלם.

"בוצע גם גם צנתור אבחנתי עם הזרקת חומר ניגוד כדי להדגים גם את האנטומיה, מוצא הקורונרים ואזורים של היצרות דינמית בעורק בזמן התכווצות הלב, שבוצע על ידי פרופ' ויקטור גויטע וד"ר שרון בוריק".

הנער נכנס לניתוח שארך כחמש שעות וביצע ד"ר משאלי בעזרתו של ד"ר איתן קייזמן, רופא מתמחה בכירורגיית לב לילדים, במהלכו נדרשו הרופאים לחשיבה מחוץ לקופסה.

ד"ר משאלי ממשיך ומספר: "היה צורך בפתרון יצירתי כי כל הפתרונות הרגילים לא היו רלוונטיים במקרה הזה. שחזרתי את האנטומיה התקינה ויצרתי את האנטומיה התקינה של העורק באמצעות וריד מהרגל. בעקבות כך, אספקת הדם הלבבית אצל הנער היא כעת כמו אצל בן אדם בעל מבנה תקין ולא מסתמכת על 'הדלת האחורית' כפי שהיה לפני כן. אנחנו מקווים שהפתרון היצירתי שלנו יספק לנער הגנה עד 120".

הנער שהה באשפוז במחלקה עוד כשבוע ולאחר מכן שוחרר לביתו. כעת הוא מטופל תרופתית למניעת היווצרות קרישים או סתימה במערכת כלי הדם הכליליים שנותחו, ובמיוחד בשתל הוורידי שהוסף לו בניתוח. הוא צפוי לחזור לפעילות גופנית בקרוב. האם הוא יוכל לחזור לפעילות גופנית מלאה כמו כדורגל תחרותי? לדברי הרופאים המטפלים, קשה לדעת כרגע ודרגת העצימות של הפעילות הגופנית המומלצת תיקבע על פי תוצאות בדיקות המעקב - מבחן מאמץ, בדיקת אקו ואולי אף בדיקת CT חוזרת.

"מצב כזה של סכנת חיים עקב מוצא לא תקין של עורק כלילי מולד הוא מאוד נדיר", אומר ד"ר בולקיאר, "אך מדובר במום שיכול להיות מסכן חיים אפילו כאירוע ראשון וללא סימנים מקדימים. על כן, סימפטומים של כאבים בחזה, סחרחורת או חולשה המופיעים במאמץ גופני ונעלמים במנוחה הם נורת אזהרה בכל גיל ויש להיבדק על ידי קרדיולוג ילדים או רופא ספורט שמתמחה בתחום. במקרים נדירים אלה, אק"ג, מבחן מאמץ והדמיה באקו לב יכולים להציל חיים".

ד"ר אוריאל כ"ץ, מנהל מרכז הלב לילדים ב"ספרא", מסכם: "היכולות הגבוהות והמגוונות של המרכז הרפואי, יחד עם מיומנות גבוהה, ידע רב ובמיוחד שיתוף פעולה הדוק ועבודת צוות מקצועית וטובה, מאפשרים אבחון מדויק ומהיר וטיפול טוב במום כה נדיר שאיש מהצוות לא הכיר מהספרות ולא פגש במהלך נסיון אישי של שנים רבות. המקרה הזה מראה איך גישה של חתירה למצוינות ושילוב כוחות מביאים להצלחה במימוש היעוד שלנו: לאפשר לכל ילד המופנה אלינו לחיות חיים טובים ומלאים ולממש את יכולותיו במלואן".

נושאים קשורים:  מום לב,  בית חולים לילדים ספרא,  ד"ר דוד משאלי,  ד"ר יואב בולקיאר,  ד"ר ישי סלם,  ד"ר ויקטור גויטע,  ד"ר שרון בוריק,  חדשות,  תיאור מקרה,  ניתוח לב
תגובות

שאפו ענק לדר משאלי .
מנתח לב בחסד עליון שניתח בעבר יילודים שאבחנתי ברחם עם מומי לב קשים שתוקנו וחזרו לחיות חיים רגילים .
כל הכבוד ובהזדמנות זו שנה טובה לכולם והמון בריאות