חדשות

הריון לא פוגע בהישרדות נשאיות BRCA שאובחנו עם סרטן השד

מחקר עוקבה מצא כי הריון בקרב נשים שחלו בסרטן השד והיו נשאיות BRCA לא פגע בהישרדותן ובעובריהן

נשים צעירות, נשאיות של מוטציות בגן BRCA, שאובחנו עם סרטן השד, יכולות להרות ללא תוצאות שליליות. כלומר, ההריון לא פוגע בהישרדותן או בעובר. כך עולה ממחקר עוקבה בינלאומי שהתפרסם בסוף השבוע באתר JAMA ONLINE.

נשים צעירות עם סרטן שד שיש להן וריאנטים פתוגניים של תא הנבט ב-BRCA1 או BRCA2 מתמודדות עם אתגרים ייחודיים בנוגע לפוריות. במחקרים קודמים שבהם נמצאו היתכנות ובטיחות של הריון בקרב שורדות סרטן השד היו נתונים מוגבלים לגבי נשאיות של מוטציות בגן BRCA.

החוקרים ביקשו לחקור את שכיחותו של הריון והישרדות ללא חולי בנשים צעירות נשאיות מוטציות בגן BRCA עבורן ועבור העובר. הם ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי בינלאומי רב מרכזי, שכלל 4,732 נשאיות עם מוטציות בגן BRCA ב-78 מרכזים רפואיים ברחבי העולם. המחקר כלל משתתפות עד גיל 40, שאובחנו עם סרטן שד פולשני בין ינואר 2000 לדצמבר 2020, הנושאות וריאנטים פתוגניים לתאי נבט BRCA1 ו/או BRCA2.

מתוך 4,732 נשאיות BRCA שנכללו במחקר, 659 הרו לפחות פעם אחת לאחר סרטן השד. 4,073 לא הרו. הגיל החציוני באבחון בקבוצה הכוללת היה 35. שכיחות מצטברת של הריון לאחר עשר שנים היתה 22%, עם זמן חציוני מהאבחנה של סרטן השד ועד להתעברות של 3.5 שנים.

מבין 659 הנשים שהרו, 45 (6.9%) עברו הפלה יזומה ו-63 (9.7%) עברו הפלה טבעית. אצל 517 מהנחקרות (79.7%) ההריון הושלם, 406 (91.0%) ילדו בלידה של ≥37 שבועות ול-54 (10.4%) היו תאומים.

מבין 470 התינוקות שנולדו עם מידע ידוע על סיבוכי הריון, לארבעה בלבד (0.9%) היו חריגות מולדות מתועדות. חציון המעקב היה 7.8 שנים. לא נצפה הבדל משמעותי בהישרדות ללא מחלה בין מטופלות עם או בלי הריון לאחר סרטן השד. הישרדותן של מטופלות שנכנסו להריון, ספציפית לסרטן השד והישרדות כללית, היתה טובה יותר משמעותית.

החוקרים מציינים כי אחת מכל חמש נשים שחלו בסרטן השד הרו בתקופה של עד עשר שנים מאבחון המחלה. הריון בעקבות סרטן שד אצל נשאיות BRCA לא פגע בהישרדותן ללא מחלה.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  הריון,  חדשות,  BRCA,  מחקרים
תגובות