חדשות

הצעת חוק: בן משפחה יאשר טיפול למי שאינו מסוגל להסכמה מדעת

הצעת חוק מבקשת לקצר את הביורוקרטיה המשפטית המסורבלת לקבלת טיפול רפואי דחוף במטופל שאינו מסוגל לתת הסכמה מדעת | האישור יינתן על ידי בן משפחה למשך שישה חודשים

טיפול רפואי, אשפוז. אילוסטרציה

ועדת הבריאות של הכנסת דנה השבוע (ג') בהצעת החוק לאפשר לבן משפחה לשמש מקבל החלטות זמני למטופל בגיר שאינו מסוגל לתת הסכמה מדעת לטיפול רפואי שהוא נזקק לו בדחיפות, למשך שישה חודשים. הצעת החוק מבקשת לקבוע מנגנון מסודר, יעיל, מהיר ומכבד למתן אישור כזה בלי שיהיה צורך בפנייה לערכאות משפטיות למינוי אפוטרופוס.

הצעת החוק נועדה להקל על מתן טיפול רפואי למי שאינו יכול לתת הסכמה מודעת לטיפול על ידי אישור בן משפחה להחליט בעניין. הוועדה קבעה כי שר הבריאות ידווח לה אחת לשנה על מספר האישורים שניתנו על מנת לפקח על ההליך. הוועדה דנה גם באפשרות להקמת מאגר ממוחשב לאישורים אלה. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), ביקש ממשרד הבריאות לגבש בהקדם עמדה בעניין הסמכת רופאים בקהילה לאשר אף הם בן משפחה לצורך העניין.

כיום, כשחולה אינו יכול לתת הסכמה לטיפול, ביהמ"ש ממנה אפוטרופוס בהליך מכביד, מסורבל וממושך עד למצב של פגיעה בטיפול. מטרת תיקון החוק המוצע היא לאשר לבן משפחה לשמש כמקבל החלטות זמני עבור המטופל למשך שישה חודשים.

נועה בן שבת, היועצת המשפטית של הוועדה, הדגישה כי מנהל בית החולים, או מי שהוסמך על ידי המוסד המטפל ועובדת סוציאלית במקום, יהיו הגורם המאשר את הרשאת בן המשפחה. לדברי עדינה אנגלרד, מנהלת שירות העובדים הסוציאליים במשרד הבריאות, כל אחד מסגני מנהל בית החולים יוכל להיות "הרופא הבכיר" שיוסמך לכך.

נושאים קשורים:  הסכמה מדעת,  טיפול רפואי,  הצעת חוק,  חדשות
תגובות