חדשות

בשנת 2023 אובחנו בישראל 3,000 חולים חדשים בסרטן המעי הגס

נתוני האגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן המעי הגס: בכל חודש מתגלים בישראל כ-250 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס | כ-1,300 חולים נפטרו מהמחלה בשנה האחרונה

סרטן המעי הגס. אילוסטרציה

בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-3,000 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס וכ-1,300 ישראלים נפטרו מהמחלה. כך עולה מנתונים שפרסמה הבוקר האגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן המעי הגס.

סרטן המעי הגס נפוץ בקרב נשים וגברים בשיעור דומה. זהו הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים בישראל, אחרי סרטן השד, והשלישי בשכיחותו בגברים אחרי סרטן הערמונית וסרטן הריאה.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, סרטן המעי הגס הוא הגורם השני בעולם למקרי מוות הקשורים לסרטן. על פי ההערכות, בשנת 2020 אובחנו ברחבי העולם יותר מ-1.9 מיליון מקרים חדשים של סרטן המעי הגס ואירעו יותר מ-930,000 מקרי מוות כתוצאה מסרטן זה.

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו אשתקד (מרץ 2023), במהלך שנת 2020 אובחנו בישראל 2,787 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת. באותה שנה נפטרו 1,208 מתושבי ישראל מהמחלה.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-250 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס. אבחון מוקדם יכול להפחית באופן משמעותי את התמותה מסרטן ולעתים אף למנוע את התפתחותו. לכן אנו קוראים לציבור שמעל גיל 50 להקפיד ולבצע פעם בשנה בחינם בקופת החולים בדיקה פשוטה שיכולה להציל חיים. במקביל לכך, בכל גיל, אם הבחנתם בתסמינים במערכת העיכול שאינם חולפים, הקפידו לפנות לרופא המשפחה ולדרוש בירור".

בישראל פועלת מאז שנת 2005 התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, אשר יוצאת לפועל הודות לקופות החולים. במסגרת התכנית נשים וגברים מעל גיל 50 מוזמנים לבצע באופן יזום ובחינם בכל שנה בדיקה פשוטה לגילוי דם סמוי.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי בכל גיל חשוב ביותר לשים לב לסימנים ולשינויים בגוף. סרטן המעי הגס יכול שלא לגרום כלל לתלונות בתחילה, אך הוא יכול גם לגרום לאחד מהתסמינים הבאים: שינוי בהרגלי היציאות, כמו שלשול, יציאות רכות וריריות, עצירות, שינוי בקוטר היציאה אשר נמשך יותר מכמה ימים, תחושה של חוסר התפנות, דימום רקטלי בצואה (הדם יכול להיות אדום או בצבע אגוז ואף נוטה לשחור), כאבי בטן, חולשה/אנמיה על רקע חסר ברזל, ירידה במשקל.

הופעת אחד מהסימנים מחייבת פנייה לרופא המשפחה. במקרים אלה הרופא ישקול הפניה לבדיקת קולונוסקופיה. שכן בדיקות דם סמוי אינן מיועדות לאנשים עם תלונות אלו אלא לאנשים בריאים ללא תסמינים.

"סיפור משפחתי של ממאירות במעי או פוליפים במשפחה מעלה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס", אומרת  פרופ' אליזבת הלף, חברת ועדת העדכון של האגודה למלחמה בסרטן, "ולכן חשוב מאוד, במקרים אלה לברר האם יש צורך בבירור גנטי ולהתחיל מעקב רפואי כבר מגיל 40, או עשר שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב משפחה. בכל גיל, אם מבחינים בתסמינים כלשהם, כגון דימום רקטלי חדש או שינוי בהרגלי יציאות או אנמיה לא מוסברת – חשוב לפנות לבירור רפואי".

פרופ' ברוך ברנר, האונקולוג הראשי של שירותי בריאות כללית וחבר הוועד המנהל באגודה למלחמה בסרטן הוסיף: "חיוני שהציבור יבין שמקורם של רוב הגידולים הסרטניים במעי הגס הוא בפוליפ שפיר לחלוטין אשר עלול להפוך במשך הזמן לממאיר. לכן, כאשר מתקבלת תשובה חיובית בבדיקת צואה לדם סמוי, יש להמשיך ללא דיחוי את הבירור באמצעות בדיקת  קולונוסקופיה, שבה ניתן לאתר ולכרות פוליפים שפירים וכך למנוע התפתחות של סרטן במעי הגס".

עוד מציינים באגודה כי בעקבות המלצת המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות והאגודה למלחמה בסרטן, הנחה משרד הבריאות לבצע בדיקה לנוכחות תסמונת לינץ' בכל מי שנותח בשל ממאירות המעי הגס או הרחם והוא מתחת לגיל 70. אחד מכל 30 בני אדם עם ממאירות במעי או ברחם יימצא נשא של תסמונת לינץ'.

במקרה שעולה חשד להימצאות התסמונת בבדיקה הפתולוגית יש להשלים את הבירור הגנטי. אם מתגלה כי אדם הוא נשא של התסמונת, חשוב מאוד שבני המשפחה בדרגת קרבה ראשונה ייבדקו גם הם. בדיקה זו עשויה להציל את חייהם.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  האגודה למחלמה בסרטן,  בדיקות סקר,  חדשות
תגובות