מחקרים

מיקרוביוטה משותפת לדלקת מפרקים מקשחת, אובאיטיס וקרוהן

תוצאות המחקר הדגימו כי יש דיסביוזה של המעי המשותף במחלות דלקת מפרקים מקשחת (Spondyloarthritis), מחלת קרוהן (CD) ואובאיטיס קדמית חריפה (Acute Anterior Uveitis)

מיקרוביום (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Arthritis and Rheumatology, החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין המיקרוביום לבין דלקת מפרקים מקשחת (Spa) ופתולוגיות דלקתיות אחרות, כגון מחלת קרוהן (CD) ואובאיטיס קדמית חריפה (AAU).

החוקרים ביצעו ריצוף RNA ריבוזומי 16S על דגימות צואה של 277 חולים (72 עם CD,י103 עם AAU, ו-102 עם SpA) שנכללו ב-German Spondyloarthritis Inception Cohort ו-62 מקבוצת ביקורת של אנשים עם כאבי גב ללא הפרעה דלקתית כלשהי. החוקרים השתמשו בשיטות סטטיסטיות מבדילות כדי להפריד סיגנלים של המחלה המיקרוביאלית זה מזה וממגוון רחב של ערפלנים פוטנציאליים. המטופלים נכללו אם הם לא קיבלו טיפול בתרופות אנטי-ראומטיות ביולוגיות (DMARDs) במשך יותר מ-3 חודשים או שמעולם לא נטלו DMARDs לפני ההרשמה, מה שמספק קירוב טוב יותר לסיגנל המחלה הבסיסי האמיתי.

תוצאות המחקר הדגימו כי יש סיגנל מחלה משותף בתיווך חיסוני שניתן לראות על ידי רמות נמוכות של Lachnospiraceae taxa ביחס לביקורת, במיוחד של חיידק ה-Fusicatenibacter שהיה הנפוץ ביותר באנשים בקבוצת הביקורות שקיבלו מונותרפיה של תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs). החוקרים הבינו גם כי רמות הנמוכות של חיידק זה כנראה תורם באופן חלקי לרמות גבוהות יותר של CRP בסרום. בנוסף, חולים עם SpA התייצגו עם רמות גבוהות של Collinsella בעוד שאנשים עם אנטיגן לויקוציטים אנושיים (HLA) B27+התייצגו עם רמות גבוהות של Faecalibacterium. לחולי CD היו רמות גבוהות יותר של Ruminococcus taxon, וטיפול קונבנציונלי/סינטטי קודם עם DMRAD היה קשור לרמות מוגברות של Akkermansia.

לסיכום, מחקר זה תומך בידע על קיומה של דיסביוזיס במעיים ב-SpA ובפתולוגיות דלקתיות הקשורות לSpA כגון CD ו-AAU. החוקרים חשפו קשרים מיקרוביאליים משותפים וספציפיים למחלה ומציעים מתווכים פוטנציאליים לפעילות המחלה.

מקור:

Essex, M., Rios Rodriguez, V., Rademacher, J., Proft, F., Löber, U., Markó, L., Pleyer, U., Strowig, T., Marchand, J., Kirwan, J.A., Siegmund, B., Forslund, S.K. and Poddubnyy, D. (2024), Shared and Distinct Gut Microbiota in Spondyloarthritis, Acute Anterior Uveitis, and Crohn's Disease. Arthritis Rheumatol, 76: 48-58. https://doi.org/10.1002/art.42658

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים מקשחת,  אובאיטיס,  מחלת קרוהן,  מיקרוביום המעי
תגובות