חדשות

במרכז הרפואי תל אביב נחנך מרכז בריאות הנפש אסיף לטיפול בטראומה

המרכז הרב מקצועי לטיפול בטראומה נפשית וב-PTSD נחנך אתמול במעמד נשיא המדינה בביה"ח איכילוב | לצד המענה הנפשי למטופלים מכל רחבי הארץ, יוכשרו במקום מטפלים ותפעל יחידת מו"פ

השקת מרכז אסיף לטיפול בפוסט טראומה ב"איכילוב". צילום: ג׳ני ירושלמי/ דוברות ביה"ח

חלקו הראשון של מרכז אסיף, מרכז רפואי רב מקצועי לטיפול בטראומה נפשית וב-PTSD, נחנך אתמול (ד') במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. אירוע ההשקה, שהתקיים במעמד נשיא המדינה ורעייתו, שר הבריאות והנהלת בית החולים, מסמן את השלב הראשון בפעילות המרכז, שבתוך זמן קצר אמור להכפיל את היקפו.

בית החולים החליט על הקמת המרכז לנוכח משבר לאומי חסר תקדים בעולם בריאות הנפש בישראל, תולדה ישירה של אירועי השבעה באוקטובר. המרכז יציע טיפול מיידי למתמודדים עם דחק נפשי כתוצאה מאירועי הלחימה.

בקומה הראשונה של המרכז יינתן מענה מיידי למאות מטופלים אזרחים ובשבועות הקרובים צפויה להיפתח קומה נוספת שתאפשר להכפיל את גודלו של המרכז על מנת לאפשר קליטה משמעותית של אנשי כוחות הביטחון שיזדקקו למענה נפשי.

המרכז יכלול זרוע לטיפול בחיילים שנפגעו בקרב, זרוע לטיפול בנפגעי קו ראשון ללחימה ובמעגלי ההלם שמסביבם, יחידה לטיפול בטראומה מינית, שירות לטיפול בנשים במעגל הפוריות, מרפאה לטיפול בעזרת נוירופידבק, טיפול מחקרי בתא לחץ ועוד.

המענה יהיה מותאם אישית, כשחלק מהמטופלים יידרשו למעקב מרפאתי בלבד, בעוד אחרים ייקלטו בטיפולי יום אינטנסיביים. המרכז יעסיק עשרות אנשי טיפול שיעבדו במשולב: פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אחיות, מרפאות בעיסוק, מטפלים באמנות ועוד.

בנוסף, מרכז בריאות הנפש אסיף יכלול מרכז הכשרה לאומי לאנשי מקצוע מרחבי הארץ ומרכז פיתוח של טכנולוגיות חדישות וכן יחידת מחקר בינלאומי.

על פי ההערכות, במרכז ייקלטו כבר השנה מאות מטופלים אקוטיים, ומדי שנה ייקלטו מאות נוספים. בעזרת מערכי ההכשרה וההדרכה, והעבודה המשולבת עם מרכזי חוסן בקהילה, המרכז מיועד לסייע לחייהם של עשרות אלפי מטופלים ברחבי הארץ.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "אנחנו מבינים היטב, והיום יותר מתמיד, שהצורך האקוטי בחיזוקה ובשכלולה של מערכת בריאות הנפש בישראל, מוכרח לעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי בשנות השיקום הארוכות שניצבות לפנינו".

לדברי שר הבריאות אוריאל בוסו, "מרכז אסיף הוא אבן דרך משמעותית וחשובה ביישום התכנית הלאומית לבריאות הנפש ובטוחני שיהיה לו חלק חשוב במימוש המטרה המרכזית שלנו: הצלת הנפשות החלשות ביותר ודאגה למטופלים שלעתים מרגישים שהציבור לא יודע מול מה הם מתמודדים וכיצד משפיעה עליהם הצלקת הנפשית והטראומה שחוו".

פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, אמר: "אנו ב'איכילוב' גאים להוביל את המאמץ הלאומי לטיפול בפוסט טראומה ולהקים מרכז יחיד מסוגו שייתן מענה לביקוש ההולך וגובר, ומזמינים את כל בתי החולים בארץ ללכת בעקבותינו ולייצר מרחבים בטוחים לטיפול עבור נפגעי הנפש במלחמה".

המרכז הוקם בהשקעה משמעותית בסיוע של ידידי ושותפי המרכז הרפואי בישראל ובעולם, תוך שילוב של אישים וחברות מעולם ההייטק, בהובלת גילי רענן מחברת Cyberstarts, שהחליטו להירתם למימון והצלחת הפרויקט בטווח הארוך.

נושאים קשורים:  טיפול בטראומה,  מרכז אסיף,  בריאות הנפש,  איכילוב,  פרופ' רוני גמזו,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.03.2024, 08:17

בונים מבנים... אבל מאיפה יגיעו כל המטפלים? מי ינהל את המכון? מאיפה ימצאו פסיכיאטרים לטפל במאות מטופלים בטווח המיידי? איך זה שאף איש מערכת ברה"נ לא מרואיין בכתבה? בונים מבנים ומפרסמים כותרות.. אבל המבנה ריק.