חדשות

בר סימן טוב: "מערך הטראומה בבתיה"ח אינו טוב דיו ודורש שינוי"

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס לניהול מערך הטראומה במלחמה בכנס המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות | יו"ר המכון, פרופ' נחמן אש: "המערכת עמדה במשימה בכבוד"

פינוי פצועים ל"הדסה עין כרם", 7 באוקטובר 2023. צילום: נועם ריבקין/ פלאש 90

"מפונים מהדרום ומהצפון מדברים בפליאה על איכות שירותי הרפואה במרכז. חלקם לא מוכנים לחזור למה שהיה קודם", כך אמר אתמול (ד') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכנס שערך בתל אביב המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בנושא מדיניות וניהול מערך הטראומה במלחמה.

הכנס, בהשתתפות מנהלי בתי חולים, מומחים בכירורגיה וטראומה ונציגי משרד הבריאות, הוא חלק מסדרת מפגשי מדיניות בנושא מלחמת השבעה באוקטובר, ובין השאר נבחנו בו האתגרים איתם מתמודדת מערכת הבריאות מאז תחילת המלחמה ונדונה מדיניות פינוי פצועים.

בר סימן טוב, שפתח את הכינוס, אמר כי "זו לא אפיזודה בטחונית שתחלוף, זהו שינוי פרמננטי במצב הביטחון של מדינת ישראל וצריך להסתכל על מחיר הטעות. המציאות מחייבת שינוי עמוק בתפיסות שלנו". עוד אמר: "האם היינו מעדיפים לעבור את אירועי השבעה באוקטובר כאשר ביה"ח ברזילי הוא מרכז-על לטראומה? האם היינו רגועים יותר בנוגע למלחמה כוללת בצפון אם ביה"ח זיו היה מרכז-על לטראומה? התשובה היא כן. האם הדבר הזה אפשרי? האם יש היתכנות מבחינת היקפי הפעילות וביכולת להעביר רופאים לפריפריה?".

בר סימן טוב התייחס לביקורת על ההחלטה להגדיר עוד בתי חולים כמרכזי-על לטראומה: "אני לא מתעלם מהמורכבות, אבל לא מקבל שהמצב הנוכחי טוב דיו ושאין צורך בשינוי. חלק מהמפונים לאחר אירועי השבעה באוקטובר, שקיבלו שירותים רפואיים במרכז הארץ והיו מרוצים, אמרו לא עוד. הם אמרו שהם לא מוכנים לחזור לקבל שירותים רפואיים כמו אצלם בפריפריה. אנחנו צריכים לנטוע עצים ולהביא שירותים חדשים בבתי החולים בפריפריה".

פרופ' נחמן אש, יו"ר המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, התייחס בדבריו לאתגר בו עומד מערך הטראומה ואמר: "לדעתי, המערכת עמדה במשימה בכבוד, אבל כמו כל מבחן גדול ומתוך הסתכלות על האיומים קדימה, נכון לבחון את עצמנו ולשאול מה צריך לשנות וכיצד. יש המזהירים ששינוי עלול לגרום לנזק".

בכנס נחשפה מחלוקת בהתייחסות למדיניות פינוי הפצועים בין משרד הבריאות לקצין רפואה ראשי. ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, הסבירה כי "בתחילת המלחמה  קרפ"ר (קצין רפואה ראשי) דרש ובצדק לפנות פצועים למרכזי-על לטראומה. בהמשך המלחמה, לאור מספר הפצועים, אנחנו במשרד הבריאות חשבנו שצריך לשנות את המדיניות ובהתאם לחומרת הפציעה, לפנות גם למרכזים שאינם מרכזי-על לטראומה". לדבריה, עמדה זו לא התקבלה בצה"ל.

פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, חיזק את הדברים ואמר כי למרות התרגולות הרבות וההיערכות הרבה למצב של מלחמה וצורך לטפל בפצועים במרכז הרפואי לגליל, אין מביאים לשם פצועים מהשטח. "אנחנו נלחמים על כל פצוע", אמר, "אבל אם תיפתח מלחמה, לא נוכל לעבוד ככה. אם יש פצוע שצריך לפנות באופן מוסק, הוא צריך להיות מופנה אלינו ולא לבילינסון".

פרופ' ברהום הוסיף כי נדרש ניהול אקטיבי יותר של ויסות הנפגעים למרכזים השונים וציין כי בפינוי פצועים בצפון, הרופא הצבאי, מקבל החלטות בעצמו: "רופא במסוק הוא בלתי נשלט ואיננו מנוהל. לצערי, קיים ערפל במידע לגבי הפצועים שמפונים וניכר שאין גוף אכיפה. צריך לסדר את הנהלים ושיטות העבודה באופן אחר לגמרי".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  מערך הטראומה,  ויסות פצועים,  פרופ' מסעד ברהום,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  חדשות,  מרכז על לטראומה
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2024, 13:43

ניהול הפצועים והעברתם לבתי חולים לא צריך להיות מונע לאור אגו של בתי חולים והנהלתם. פצועים צריכים להגיע למרכזי טראומה שיכולים לתת את המענה הנרחב, המקצועי והשלם ביותר. המשמעות הינה שהפצועים צריכים להיות מעוברים למרכזי על ולא למרכזים פריפרים. הצורך והחובה לשנות את היכולות של הבתי חולים בפריפריה אינה נובעת רק מהצורך בטיפול בפצועי טראומה, כי אם בצורך במתן טיפול רפואי שאינו רק טוב כי אם מצויין. במידה וזה יקרה אז תושבי הפריפריה לא יירצו להיות מטופלים במרכזים הרפואיים במרכז (ראה ערך ראש הממשלה שבחר , בצדק רב, להיות מטופל במרכז רפואי במרכז הארץ ולא בזה המצוי ליד ביתו..).
יש צורך להבין שהבעיה מתחילה בראש, והראש במקרה זה הינו מערכת הבקרה- משרד הבריאות, והנהלות הבתי חולים בפריפריה שלא היו בהכרח מנהלים בתי חולים במרכז הארץ.

אנונימי/ת
15.03.2024, 18:51

מה לעשות שיש בתי חולים בפריפריה, כולל בפריפריה שליד בית ראש הממשלה, שהסטנדרטים בהם נמוכים ביחס למרכזים רפואיים במרכז? הדבר נכון למרבית הצער לא רק בטראומה אלא גם בכירורגיה כללית, רפואה פנימית והתמחויות העל שלה. השורש הוא באמת באיכות כוח האדם ובניהול ולא רק בציוד.

אנונימי/ת
16.03.2024, 08:34

הנסיונות שלכם לא אמורים להיות על גב החולים. תשפרו את היכולות בשוטף שתהיו ראויים לטפל בפצועים. כשנראה את ברסימנטוב/ מקורביו מקבלים טיפול משמעותי בגליל נדע שהשתפרו

אנונימי/ת
16.03.2024, 11:46

מר בן סימן טוב צריך לזכור שבתפקידו הקודם במשרד האוצר היה הרפרנס של משרד הבריאות ועזר לייבש אותה!

אנונימי/ת
16.03.2024, 12:41

חשוב להימנע מאמירות כלליות כו זו של נחמן אש כי המערכת "עמדה במשימה בכבוד"
יותר חשוב מלחלק מחמאות אחד לשני, זה לבדוק בביקורתיות את המצב כדי שנוכל להשתפר.
האם קבלת למעלה מ200 פצועים במספר שעות בבית חולים בינוני כאשקלון זה נכון? נכון, עמדו בכך בכבוד , אבל האם הטיפול היה מיטבי ? ( בלי לפגוע במסירות הצוות הרפואי). ויש דוגמאות רבות לכך.
השיח של " עמידה בכבוד" , לצערי נכון היה בצה"ל בעבר. כך תוארו בעבר תרגילים כושלים ברמות שונות , שבוצעו במחנות צה"ל בעוטף עזה לפני טבח ה7 באוקטובר, וכולנו חזינו בתוצאות.